torstai 26. syyskuuta 2019

Raskausviikko 20 - ensimmäinen iskias-diagnoosi

Raskausviikko 20 on meneillään jo, tällä hetkellä rv 19+4. Kirjoitin edellisestä postauksessa selkäkivuista, jotka ovat valvottaneet, ja luettelinkin litanian teorioita ja mahdollisia itsehoitoja, joita kokeilen avuksi.

Olen koko viikon treenannut ahkerammin - salilla lihaskuntoa (kädet, selkä, jalat) ja ulkona lenkkeilyä kävelyn muodossa. Tämän lisäksi olen venytellyt ahkerasti päivittäin niin töissä taukojen lomassa kuin kotona illalla telkkaria katsellessa. Näistä yrityksistä huolimatta kipu jatkui öisin, eikä se mitenkään lieventynyt. Päinvastoin, kipua alkoi esiintyä myös levossa, istuessa. Tänään se paheni siihen pisteeseen, että vasenta jalkaterää kihelmöi ja koko jalka tuntuu "nukkuvan" vähän. Eli hermoperäistä kipua selkeästi.

Otin yhteyttä neuvolaan ja mukava tätimme passitti minut suoraan lääkäriin. Ensimmäinen arvaukseni piriformis-lihaksen jumista ei kovin kauas osunut siitä, mikä on todellinen syypää. Lääkärin diagnoosi tänään oli aivan perinteinen iskias-kipu johtuen raskaudesta. 
Hoitona yllättäen - lepo ja särkylääke. Lääkäri siis kirjoitti viikon sairasloman (yay, ensimmäinen raskaudesta johtuva saikku - ei siis todellakaan mikään riemun paikka..), vaikka sanoin että vaiva rasittaa minua lähinnä öisin. Otan nyt neuvosta vaarin ja lepään ainakin loppuviikon ja katson sitten vointia.

Esimieheltä pyysin sähköpöytää töihin - tällä hetkellä oon joutunut istumaan persiillään koko päivän, sillä minulla on ainoana meidän tiimistä kiinteä pöytä (viimeiseksi tullut saa näköjään ylijäämä-tarvikkeet jotka ei muille kelvanneet). Lääkärin suosituksesta sähköpöytä olisi aivan ehdoton jatkoa ajatellen. Ihan samaa mieltä itsekin. Toinen hyvä vinkki lääkäriltä oli kylmähoito. Kysyin lämpöhoidosta, mutta hän sanoi että ehdottomasti ei lämpöä! Eikä saunaa. Lämpö kuulemma turvottaa hermoa entisestään ja pahentaa kipua. Kylmägeeliä siis vain.... Ehkä sinänsä ihan hyvä, että loppuraskaus ajoittuu kylmään vuodenaikaan, ei ainakaan tule kylmästä pula :D

Rv 19+4, uskoisitko?
Tällä viikolla olen jopa ehtinyt ottamaan mahakuvan, joka sekin tuli salilla treenin lomassa ikuistettua. Uskotteko, että tässä ollaan 20. viikolla?? Lääkäri ei uskonut, en mä itsekään usko kun peiliin katson. Jonnekin se pieni pirpana on kadonnut, tuonne vatsan uumeniin. Kyllä mä ihan vakuuttunut olen, että jokin siellä kasvaa, koska viime päivät ovat olleet hirveän aktiivisia! Tyyppi on aika kova potkimaan ja potkut on vahvistuneet viimeisten parin viikon aikana selvästi. Toistaiseksi sen elämän menoa on ollut hauska seurata, koska potkut eivät satu, mutta tuntuvat vain mukavasti tuossa vatsan kohdalla.

Ruokatottumuksetkin ovat ehkä vähän muuttuneet sitten alkuraskauden. Mä tykkäsin aiemmin tulisesta ruoasta - nyt en kestä sitä enää yhtään. Aiheuttaa muutenkin kovaa närästystä. Keitetyt perunat on tosi hyviä, kun ne syö tuoreeltaan. Yhden päivän vanhat keitetyt perunat sen sijaan maistuu ihan kamalalle jo! Tykkään muutenkin syödä ruoan tuoreena, en siten että se on seisonut jääkaapissa pari päivää. Sen lisäksi mielitekoihin on lukeutunut jatkuva pastan syönti (hiilarit?), hampurilais-himo, liha ylipäänsäkin, milanolainen meetvursti, jäätelö, jogurtti. Viili, joka oli mun entinen lemppari, ei enää uppoa. Mä en kestä sitä homeen hajua ja aikaisemmin se oli mun lemppariosa koko viilin syönnistä :( Kylmät juomat on parhaita, kahvi tuoksuu aivan ihanalle, tuoremehut maistuu usein. Tässä näitä viimeaikaisia kokemuksia ruokapuolelta.

Huomenna sitten rakenneultraan - ja saikkua siis nyt toistaiseksi. Lisää uutisia myöhemmin tulossa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voit jättää kommenttisi tähän