keskiviikko 15. tammikuuta 2020

Raskausviikko 35 - pehmenee ja lyhenee - tullaanko etuajassa?

Nyt on jo 36. raskausviikko menossa. Viime viikon (rv 34-35) lääkärintarkastuksen myötä olen juossut labroissa testattavana. Nyt tuloksia alkaa tulla ja olen samalla tsekkaillut omakannasta lääkärin lausunnot.

Lausunto oli vähintäänkin yllättävä. Lääkäri itse oli kovin hiljainen eikä juuri ylimääräisiä selitellyt tai minulle kertonut, että missä mennään. Mitään huolestuttavaa siis ei ollut. Mutta..

Vauva on raivotarjonnassa ja kiinnittynyt lantioon. Kohdunkaula on jo pehmentynyt. Kaulaa jäljellä 2 cm. Siis 2 cm?? Olisi voinut mainita näistä jotain. Pehmentynyt ja lyhentynyt kohdunkaula tässä vaiheessa voi jo ennakoida sitä, että ulos tullaan piankin (mutta näin olin toki itse toivonutkin!). SF mitta oli viime viikolla 32.5cm ja nyt ollaan jo yläkäyrällä koon puolesta. Jännintä tässä on ehkä se, että mä en ole tuntenut supistuksia. Mua supisteli joskus satunnaisesti viikkoja sitten ja ne oli täysin kivuttomia. Viime viikolla mulla oli yksi ilta, kun mulla oli kovia alavatsakipuja, mutta päättelin ne vain vatsavaivoiksi, sillä ne myös loppuivat saman illan aikana. Onhan ne toki voineet olla supistuksia, mutta siinä tapauksessa olen täysin jättänyt huomiotta. Alavatsa oli melkoisen kipeä, mutta ei mitenkään sietämättömän kipeä kuitenkaan.

No, eipä siinä mitään. Sokerirasituksen tulos oli kuulemma "hyvä" ja "alle raja-arvojen". Ensimmäisessä testissä viikolla 26 mun kahden tunnin arvo oli suurempi (!) kuin tunnin arvo. Verensokerin pitäisi siis käsittääkseni laskea, jos ei ole syönyt mitään. Noh, tällä kertaa kahden tunnin arvo oli merkittävästi suurempi kuin tunnin arvo (P -Gluk 0 4.1; P -Gluk 1H 5.3;  P -Gluk 2H 7.8). Kysyin neuvolan puhelinpalvelusta, että eikö tuo ole vähän outoa, että 2 tunnin arvo vaan nousee. Terkkari ei osannut sanoa, sanoi vain, että on silti alle raja-arvon, joten näillä mennään. Ei raskausdiabetesta.

Tulehduksiakaan ei ollut labrojen mukaan. Viimeisiä tuloksia odotellaan huomenna saapuvaksi, joten sitten tiedetään lopullinen tuomio.

Tässä nyt jokatapauksessa jännätään, että lähteekö synnytys käyntiin jo tammikuun aikana, vaikka laskettuun aikaan on vielä se nelisen viikkoa. To be continued..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voit jättää kommenttisi tähän