sunnuntai 13. lokakuuta 2019

Vaunupohdintoja. Ora vai.... Ora?

Viikot vierii ja joitakin hankintoja olen jo tehnyt vauvaa varten. Isoin hankinta on tietysti vaunut, joita en ole vielä ostanut. Minua houkuttelisi ostaa käytettynä, jottei tarvitse varoa ja huolehtia uutena ostettujen vaunujen kunnosta, mutta toisaalta uutena ostettuna kaikkien ominaisuuksien pitäisi toimia ainakin takuun ajan.

Mulla on aika tarkat kriteerit, mitä vaunujen tulee täyttää meidän käytössä.

  • Tulee kulkea helposti ulkona säässä kuin säässä (= ilmakumirenkaat)
  • Ei liian painavat
  • Ketterät kaupoissa, ravintoloissa ja ostoskeskuksissa käyntiä varten (= kääntyvät eturenkaat)
  • Mahtuu julkisiin helposti
  • Helppo koota kasaan
  • Mahtuu auton peräkonttiin vaivatta
  • Kopassa kantosangat

Joo, näihin kriteereihin en ole montaa vaunua löytänyt. Käytännössä vain yksi malli täyttää kaikki kriteerit: Ora Unto

Olen katsellut Oran vaunuja käytettynä, mutta Untoja ei juuri myydä vielä, sillä ne ovat olleet vasta hetken markkinoilla. Jotkut vaunut oli Oulussa myynnissä, mut en ihan just lähde ouluun hakemaan täältä Helsingistä :D Eli vaihtoehtona on vain ostaa uudet. Kääntyvillä eturenkailla hintaa jää 890 euroa.. Onkohan mikään muu mun tekemä ostos maksanut niin paljoa? Ehkä kamera! Se oli uutena 1000 euroa. Onneksi sain juuri palautuksena jonkun satasen rahaa vielä Lyypekin ajoilta, kun olivat vihdoin laskeneet veden ja lämmön kulutuksen ja tasanneet laskun.. Sen rahan pistin heti syrjään vaunuja varten.

Onhan se paljon rahaa, mutta toisaalta mä haluan vaunut, jotka sopii meidän perheeseen pitkän aikaa. Oran vaunuissa lapsen painoraja oli suht korkea, joten niiden pitäisi kestää toivottavasti ainakin sen 3 vuotta. Voisin ostaa käytettynä yhdet vaunut, jotka täyttää osan kriteereistä (esim Ora Taiga/Saaga), ja sitten toiset, jotka täyttää loput kriteereistä, mutta oh my, en halua kaksia vaunuja meille. Yhdet, mitkä sopii joka tilanteeseen.

Ora Unton värivaihtoehdot. Kuva: Ora.fi

Yritän pitää silmällä markkinoita ja bongata jos löytyisi vastaavat kuin Oran Untot, mutta edullisemmin. Vielä en ole onnistunut siinä. Onko lukijoilla vinkkejä, tuleeko mieleen vaunuja, jotka olisi hyvin samantyyppiset? 

1 kommentti:

  1. Britaxin Smilet täyttää sun kriteerit. Jos ostaa pehmeän kantokopan, on myös kahvat, mutta kovassakin on kantokahva siinä kuomussa.

    Nämä Orat jäi mun listalta pois, koska tuo ratasosa on mielestäni kömpelön iso ja ruma ja mulle oli tärkeää käytännöllisyyden rinnalla myös ulkonäkö.

    VastaaPoista

Voit jättää kommenttisi tähän